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徘徊
老人は、痴呆性になり、徘徊する。徘徊は、その瞬間・瞬間には、本人にとっては、無目的ではない。総合性・統合性・継続性のない、瞬間的な目的の、不統一な連続である。つまり、出会い・興味を求めて歩く活動といえる。健康的であり、無害であり、全く恥ずるところのない行動である。
人類は古来、徘徊して来た。 食物採集、危険回避環という動物すべてにとって逃れられない、生命保持という根源的要因が、環境観察に励み、好奇心の発展・充足に幸せを感じ、満足する性格を作った。 キノコ・木の実・昆虫・小動物の採集、生態探求であり、捕食者・加害動物の予知・回避である。 ということは、これまでの人類は、小児から死期を待つ老人まで、徘徊の内容・意味は変わらなかった。
人類文明はここ50年間で大変貌した。情報量が増大し、単位時間内での伝達量が増えた。データの貯蔵量も飛躍した。双方ともに、とっくに、体験・識別可能の上限をはるかに超えている。そこで、我々にとって識別可能にと、整理分別をする。これは、機械的な単純処理であり、いわゆる、データ処理と称する。この処理は個人・集団の恣意的判断と統計学的処理による。恣意的判断は、社会勢力の力関係を反映する。実際には、経済的力関係、金銭的強欲度における強いもの勝ちだ。
我々現代人は、スマホ・ゲーム・SNSに励む徘徊人だ。ただ、この徘徊は、考える暇・余裕の無い、短絡・瞬間反応による、付和雷同、知性欠如なコミュニケーション活動であり、意味のない膨大な情報通過に、時間消費をしていることでしかない。出会いを求めて街を彷徨う、徘徊老人の方が、時間の使い方が有意義なのかも知れない。

Wandering
We all get old. Many of us get dementia and a typical behaviour of it is to wander. For the one who wanders, each moment in wandering has a purpose. Only their wanderings are unorganized without total plan, without continuity. The activity seeking for meeting people and interesting events to happen. It is a healthy harmless activity, nothing to be ashamed.
We human beings have wandered for millions of years. To pick up something to eat, to avoid approaching dangers, these inevitable deeply rooted causes for survival made our character such as to watch our surroundings, to feel happy in developing and satisfying our curiosity. We searched, sought and picked mushrooms, nuts, berries, insects and small animals. We wandered avoiding predators. I.e. the contents and the meaning of the wandering have been same for the children, for the adults and for the aged.
Our civilization has changed tremendously in the recent 50 years. The amount of information increased enormously. The stored data volume and the velocity of their transmission are incredible. Both of them are over our capable perception. Therefore, the huge volume of the data must be arranged and pigeonholed. For this handling, the statistical method guided by personal intentions must be applied. The personal intensions reflect the economic power balance in our society where the greed wins.
Today we are wandering in a world of smartphone, games and SNS. These wanderings are busy, quick and hurried ones with short-circuited reactions. The activity is unintellectual, often simple mass-hysteria, wasting time and energy fighting with passing huge valueless information. The old people wandering in town might have better time.
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